Każdy przedsiębiorca ma swoją wizję, w jakim kierunku powinna podążać jego działalność. Niestety, w wielu przypadkach jeszcze sobie tego w pełni nie uświadomił… Jeżeli jednak Twoim zadaniem jest pisanie tekstów na dowolny temat, poradzisz sobie również ze sformułowaniem klarownej wizji każdej marki, z jaką przyjdzie Ci współpracować.
Wizja – ale o co chodzi
Zdefiniowanie „wizji” nie należy do najtrudniejszych zadań. Oznacza dokładnie to, o czym właśnie myślisz – swoistą projekcję przyszłości – miejsce, pozycję, rolę marki w określonym, odległym czasie. Jest spełnieniem celów i marzeń, motywuje do podejmowania odważnych decyzji i nieustannego rozwoju.
Podczas gdy misja pełni rolę bardziej integrującą i spajającą, wizja wypływa z samej góry. Rolą właściciela jest autoidentyfikacja marzeń i aspiracji, planów i możliwości. Jeżeli przedsiębiorca nie ma wizji stania się liderem choćby lokalnego rynku – niewiele zdziała. Naprawdę. Dlatego im prędzej sprecyzuje swoją wizję, tym większa szansa na sukces.
Podsumowując – misja skupia się głównie na dotychczasowych dokonaniach i aktualnych staraniach. Wizja osadzona jest całe lata później. Czegoś nie ma, ale wierzymy, że dzięki wysiłkowi będzie. Proste, prawda?
Jak sformułować wizję
Pisanie tekstów opiera się o kreatywność, jednak copywriting to wciąż poszukiwanie optymalnych schematów. Niezbędnymi elementami każdej wizji firmy są:
-
Podstawowe informacje dotyczące firmy – np. nazwa marki.
-
Konkretne miejsce marki w przyszłości – zwykle lider konkretnego segmentu lub wybranego obszaru.
-
Praktyczne z punktu widzenia grupy docelowej, uniwersalne wartości.
Storytelling
Wizję możesz sformułować podobnie jak misję – krótko, zwięźle i na temat. Jeżeli jednak klient daje Ci wolną rękę albo zwyczajnie wymaga większej ilości znaków, zupełnie się tym nie martw. Storytelling, czyli budowanie opowieści, narracji o marce, znakomicie wpisuje się w zadanie sformułowania wizji. Posługując się blogiem, serią komunikatów, wymyślonymi postaciami, napięciem rodem z najlepszych opowiadań opowiedz o przyszłości z emocjami, skojarzeniami i wyrazistością.
Napisać – „Marka X ma ambicję stać się ogólnopolskim liderem branży napojów gazowanych” – cóż w tym oryginalnego i porywającego? Będąc szczerym – nic. Narysuj więc przed potencjalnym czytelnikiem obrazek z przyszłości, w którym ludzie są szczęśliwi, bo piją orzeźwiającą oranżadę. Tylko tyle i aż tyle. Używaj obrazowych przykładów, racjonalnych podstaw do wiary w sukces, zrozumiałych celów. Zaraź współpracowników i klientów optymizmem.