Czym tak właściwie jest storytelling? Do czego jest potrzebny? Jak go używać, aby promować markę? Przeczytaj tekst i poznaj odpowiedzi na te pytania!
Czym jest storytelling
Storytelling to – mówiąc prostymi słowami – posługiwanie się opowieścią w celach promocyjnych, np. w reklamie.
Poprzez zapoznanie się z historią, w której ujęto produkt, usługę czy markę, klient łatwiej je zapamiętuje. Dobrze opowiedziana fabuła zapada w pamięć i pozwala identyfikować się z marką. W ten sposób buduje więź z odbiorcą.
Jak stosować storytelling
Opowieści powinny być spójne, napisane prostym językiem, emocjonalne i przede wszystkim spójne z wizerunkiem marki. Zostanie ona źle odebrana, jeśli będzie przekazywać sprzeczne wartości. Mało osób zapamiętuje suche fakty w reklamach, dlatego ważne jest to, aby wizerunek budować na opowieściach.
Dlaczego działania marketingowe tak wielu firm bazują na storytellingu? Ponieważ chcą być one zapamiętywane jako te, które mają do zaoferowania coś więcej niż tylko reklamy nachalnie nakłaniające konsumenta do zakupu produktu lub usługi. W czasie, gdy klienci są coraz bardziej świadomi mechanizmów marketingowych, budowanie relacji i autentyczności poprzez storytelling jest szczególnie cenne.
Przykłady storytellingu
Interesującym przykładem użycia storytellingu są reklamy Allegro. W snutych opowieściach można dostrzec troskę o bezpieczeństwo, miłość czy ciepło rodzinne. Potwierdzeniem jest choćby reklama o dziadku, który uczy się języka angielskiego.
Inną reklamą, która bardzo dobrze ukazuje zastosowanie storytelling, jest ta z serii Legend Polskich o smoku. Użyto w niej typowego schematu, który sprawdza się w opowieściach. Chodzi motyw walki ze złem. Dzięki narastającemu napięciu odbiorca wczuwa się w przedstawianą historię.
Brand hero w storytellingu
Dość istotnym zabiegiem, który stosują marki posługujące się storytellingiem, jest brand hero. Brand hero to postać, z którą identyfikuje się marka, tzw. „bohater marki”. Dzięki niemu łatwiej tworzyć opowieści i przekonywać konsumentów do zakupu w oryginalny sposób. Oczywiście brand hero musi dostosowywać się do grupy docelowej i przekazywać te wartości, z którymi marka chce dotrzeć do odbiorców.
Czy storytelling jest dobrą strategią do wypromowania marki? Zdecydowanie tak. Ludzie kupują historie, które marka im prezentuje. Przyjemniej ogląda się kampanie reklamowe będące zabawnymi historyjkami niż te, które zasypują ogromem niepotrzebnych danych.