#1 Stwórz warsztat pracy
Copywriter musi pracować w określonych warunkach. Zagwarantuj sobie sprawny sprzęt, niezawodne łącze internetowe i ergonomiczne, spokojne stanowisko do pracy. Lepiej pomyśleć o tym zawczasu, zanim dowiesz się o tym, upomniany przez ortopedę lub okulistę. Korzystaj z social media i ułatwiających pracę aplikacji.
#2 Dużo czytaj
Dobry copywriter to oczytany copywriter. Oznacza to sięganie zarówno po literaturę, jak i prasę, a także branżowe portale. To pierwsze – rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo. To drugie – pozwala być na bieżąco i krytycznie analizować otaczającą nas rzeczywistość. To trzecie – gwarantuje Ci stały dostęp do opinii i porad profesjonalistów (w tym przypadku – z dziedziny content marketingu, copywritingu itd.)
#3 Przyjmuj wyzwania
Szczególnie na początku – nie bój się wyzwań. Copywriter pisze o wszystkim, dosłownie. Oczywiście, że jeżeli Twoim hobby jest motoryzacja, to chętniej zajmiesz się takim blogiem, niż np. turystycznym czy ubezpieczeniowym. Ale to właśnie wchodzenie w całkowicie nowe obszary pozwala na świeże spojrzenie i rozwój osobisty. Docenisz to z biegiem lat.
#4 Zapisuj inspiracje i źródła
W czasie pracy nad tekstem często będziesz sięgać po wiele źródeł, a do głowy przyjdzie Ci mnóstwo myśli. Zdecydowana większość z nich nie dotyczy bieżącego projektu, ale może przydać się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Z tą świadomością prowadź klarowne zapiski, które staną się podręcznym spisem pomysłów, źródeł i inspiracji.
#5 Nie kopiuj
Copywriting i kopiowanie? To absolutnie nieetyczne i nielegalne. Nie wprowadzaj klientów w błąd i nie kopiuj cudzych treści. Prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw. Poza tym – naprawdę czułbyś satysfakcję z wynagrodzenia za kradzież?
#6 Myśl o potrzebach odbiorcy
Piszesz tekst z konkretnego powodu, w konkretnym celu, a sens jego istnienia jest w pełni uzależniony od jego przydatności. Nie zaśmiecaj internetu. Nawet jeżeli to artykuł zapleczowy powstający na potrzeby SEO, naprawdę uzyskasz lepsze efekty, jeżeli będzie oryginalny i przydatny. Można spełnić do kryterium nawet w krótkiej i banalnej formie.
#7 Dostosuj język do docelowego odbiorcy
Każdy projekt zakłada przygotowywanie treści z myślą o konkretnej grupie docelowej – uczniach gimnazjum, kobietach w ciąży, czy ekonomicznych laikach. Poznaj ich żargon, sensownie dobieraj każde słowo. Nie sil się na trudne sformułowania, jeżeli piszesz prostą instrukcję dla każdego. Dwa razy się zastanów, zanim uprościsz coś w formalnej korespondencji. I tak w każdym przypadku.
#8 Szlifuj styl i umiejętności
Rozwijaj się i notuj postępy. Niezależnie, czy chodzi o czas pracy, stopień trudności zleceń, czy zarabiane pieniądze – warto stawiać sobie nowe cele. Wykorzystuj dostępne narzędzia i cały czas ucz od najlepszych. Również Twoje słownictwo, Twoja znajomość środków stylistycznych mają kolosalne znaczenie.
#9 Efektywność jest ważniejsza od efektowności
Nie popisuj się, tylko realizuj zamówienie. W gruncie rzeczy chodzi o dostarczenie jak najlepszego contentu w możliwie krótkim czasie. I zarobienie przez to godziwych pieniędzy. Szanuj siebie i swoich zleceniodawców.
#10 Wzbogacaj tekst o grafikę
Visual content to dodatkowa szansa, że Twój tekst zostanie przeczytany. Infografikę, wykres, mema można przygotować już w kilka minut. Spróbuj sam, dowiedz się, dlaczego i jak warto to robić.